Култура тренутка – генерација З

 


Пише: Симона Јоксимовић

руководилац Осјека за протоколарне послове



Да ли за генерацију З статистика представља апстрактну бројку или алат за разумијевање свијета? Да бисмо дошли до одговора, морамо боље упознати „зумере".


КО ЈЕ ГЕНЕРАЦИЈА З?


Генерација З обухвата људе рођене отприлике између 1997. и 2012. године. То значи да данас имају између 13 и 28 или 29 година. У Републици Српској је 182 067 припадника ове генерације. Користе сленг изразе попут „слеј", „кринџ", „гоустовање", „флексање", „муд", „6-7"... Ваше сестре, дјеца и унуци припадају генерацији 3, живе потпуно другачији живот од нас и имају потпуно другачије погледе на свијет. Да ли је боље, исправније или инспиративније, на вама је да закључите.


Генерација З је прва потпуно дигитална генерација, одрасла уз паметне телефоне, интернет и друштвене мреже. Важе за аутентичне и самосвјесне. Генерација З важи за најобразованију генерацију до сада и генерацију која је језично највјештија. То објашњава чињеницу да је технологија на „њиховој страни". Доступан им је садржај на друштвеним мрежама на било којем језику. Брзина и лакоћа доласка до података и информација је нешто што у прошлим временима није било лако доступно. За разлику од претходних генерација које су се ослањале на традиционалне изворе информација, на телевизију, новине, књиге и библиотеке, зумери информације добијају путем интернета, кратких видеоформата и визуелних приказа. Све наведено је обликовало начин на који доживљавају вријеме, знање и податке. Овакав стални контакт са садржајем створио је генерацију која има развијену способност филтрирања информација, али и проблеме са пажњом. Зато генерација З преферира конкретне, кратке, визуелно лијепе и емотивно привлачне формате садржаја међу којима статистика није представљена као апстрактна бројка већ као одличан алат за разумијевање свијета.


КАДА ГЕНЕРАЦИЈА З КОРИСТИ СТАТИСТИКУ?



Статистика у контексту генерације З има потпуно ново значење и сврху. Она се не користи само у академском или научном смислу, већ свакодневно. У објавама на друштвеним мрежама, кампањама, едукативном видео садржају или онлајн активизму. Бројеви, проценти и графикони им често служе као аргумент у дискусији или средство за подизање свијести о друштвено важним питањима. За разлику од старијих генерација који статистику доживљавају као објективне чињенице које вам представљају „људи од науке", Зумери статистику виде као причу - визуелну и емотивну презентацију стварности. Ова генерација више користи дигиталне изворе података него класичне уџбенике. Њихово ослањање на статистику представља и покушај да себи позиционирају свијет који се непрекидно мијења
- кроз бројеве, дигиталне аналитике и најновије трендове. У Републици Српској 2024. године, Природне науке, математику и статистику дипломирало је 73 студента зумера.


ДИГИТАЛНА ГЕНЕРАЦИЈА


Припадници генерације З се често називају и „дигитална генерација" јер су одрасли у свијету у ком су технологија и интернет свакодневница. Сви зумери у Републици Српској користе интернет свакодневно. Не познају живот без паметних телефона, друштвених мрежа и дигиталног окружења. Некада су нам били потребни и фиксни телефони, камере за снимање и фотографисање, штампани календар, ручни сат, дигитрон, свеске, огледало, албуми за фотографије, карте и мапе, батерије за освјетљење, именик за бројеве, радио, новине, књиге, пошта, писма, банке, уплатнице, компас и диктафон. Сада све то имамо на једном мјесту и једном уређају, паметном телефону.


Зумери посједују дигиталну писменост и способност за мултитаскинг и употребу различитих уређаја у исто вријеме. Друштвене мреже су им главно средство комуникације и информисања. У Републици Српској 92,9% зумера је изјавило да су интернет користили за учешће на друштвеним мрежама. Платформе попут „Инстаграма", „Снепчета" и „Тик Тока" имају кључну улогу у њиховој социјализацији и у њиховом изражавању. Генерација З не користи технологију само за забаву и слободно вријеме. Технологија им даје простор за стварање, креативност, дигиталну умјетност, онлајн пословање и бизнис. На питање ''Да ли сте користили алате вјештачке интелигенције (нпр. ChatGPT, Copilot, Gemini...) за креирање садржаја као што су текст, слике, кодови за програмирање или видео записе у посљедња 3 мјесеца?'' 63,6% интернет популације старости 16-28 година је одговорило са ДА.


Захваљујући онлајн апликацијама и друштвеним мрежама зумери лако прате трендове. Онлај куповина је за припаднике ове генерације веома важна ставка. Све им је доступно из удобности њиховог дома. Важна им је брзина доставе и могућност плаћања преко интернета. Често прате препоруке и рецензије инфлуенсера за производе које их занимају, што показује колико је њихов потрошачки стил повезан са онлајн свијетом. Од зумера који су користила интернет у претходној години, 80,9% њих је наручивало робе и услуге онлајн. У Републици Српској е-купци највише наручују одјећу, обућу, торбе, накит, спортску опрему и електронске уређаје.


ЧИМЕ СЕ БАВЕ ЗУМЕРИ?


Вријеме за генерацију З има флексибилнији облик. Границе између радног времена скоро да више и не постоје. Ова генерација није заинтересована за посао од „8-4". Живе у „КУЛТУРИ ТРЕНУТКА" , гдје се промјене догађају брзо, а подаци се ажурирају из секунде у секунду. Mање од 15% свих запослених у Републици Српској припада генерацији З, што је 39 321 од укупно 289 328. Генерацији З припада 21 030 запослених мушкараца и 18 291 запослених жена. Број лица старости 15-29 година која су тражила запослење у децембру 2020. године био је 19 445, а у децембру 2024. године 9 536. То потврђује да они не бјеже од радних обавеза, него можда једноставно траже свој пут који је мало „другачији". Баве
се они и истраживањем и развојем, и то је углавном везано за универзитете и факултете. Тако је у прошлој години било 133 истраживача, од чега је 70 жена. Од тога, у пословном сектору их је било 14, у државном сектору пет, у високом образовању 111, а у непрофитном сектору 3.


ГЕНЕРАЦИЈА З И МЕНТАЛНО ЗДРАВЉЕ


Велики фокус ова генерација ставља на важност менталног здравља. Настанком нових и дигиталних генерација, ментално здравље престаје да буде „табу тема" и ставља се у фокус. Присутна је отвореност на тему изјашњавања о менталном здрављу и о емоцијама. Зумери отворено траже помоћ и спремнији су да признају да се боре са стресом, депресијом и анксиозношћу. Долазимо до закључка да је ова генерација највише изложена оваквим проблемима због њиховг искључиво дигиталног окружења. У току 2024. године 102 студента зумера су дипломирала односно завршила студије психологије. Према доступним информацијама, претходних година, студије психлогије су један од ријетких одсјека који нису имали проблема са попуњеношћу својих капацитета. За разлику од већине осталих факултета у Републици Српској, за психологију све вријеме влада велико интересовање, па нема празних клупа када у октобру почну предавања, што говори у прилог тези да је међу генерацијом З ова област и на највишем акадамском нивоу заиста на цијени.


ГЕНЕРАЦИЈА З И ОБРАЗОВАЊЕ


Генерација З преферира онлајн платформе, интерактивне садржаје и визуелно учење. Умјесто теорије којој су претходне генерације биле склоније, зумери желе практично и конкретно знање које ће им користити у стварном животу. Више цијене вјештине него апстрактно знање. Зумери су глобално повезани. Уче на различитим језицима и из различитих култура. За припаднике ове генерације професор није „ауторитет који зна све", већ ментор и водич. Више поштују аутентичност и емпатију, него строгу дисциплину. Све више за учење користе вјештачку интелигенцију и фокус стављају на критичко мишљење, креативност и рјешавање проблема.


У Републици Српској, 2 003 зумера завршило је студије током 2024. године. Највише зумера диплому је стекло из области Здравства и социјалне заштите, њих 345, друштвене науке, новинарство и информисање, њих 315.


ГЕНЕРАЦИЈА З И ЉУБАВ


У времену када су пред нама велики економски и социјални изазови зумери имају мање традиционалан, а више прагматичан однос према браку. Генерација З брак види као избор, а не обавезу. Они теже односима који су равноправни и транспарентни. Односи се све више развијају преко друштвених мрежа и апликација за упознавање. Традиционални брак нема исту тежину и важност као што је имао за њихове родитеље.


У Републици Српској је у току 2024. године склопљено је 5 096 бракова. Од тог броја, 2 949 невјеста или 57,9% је старости 16-28 година, дакле припаднице генерације З. У случају 57 невјеста, то је други брак.


Са друге стране, 2 077 или 40,8% мадожења су зумери старости 18-28 година, а за њих 20 то је други брак. Статистика чак биљежи да су двије невјесте и један младожења старости 18-28 година склопили брак трећи пут или више од тога.


ДИГИТАЛНО РОДИТЕЉСТВО


За родитеље из генерације З технологија није препрека већ средство. Они користе апликације за праћење развоја бебе, онлајн форуме, Тик Ток савјете, посједују дигиталне подсјетнике, календаре и паметне уређаје за едукацију дјеце. Такав третман сада има 3 915 живорођене дјеце које су у току 2024. године на свијет донијеле мајке старости 15-29 година. Од тог броја живорођених, њих 1 822 имају мајку која обавља плаћени посао у новцу, а њих 395 мајку која обавља само кућне послове. Треба истаћи и да 140 живорођених од укупно 2 144 има оца старости 17-28 година са завршеном високом школом. Млади родитељи, припадници генерације З, у Републици Српској најчешће имају завршену средњу школу.


ГЕНЕРАЦИЈА З И КРАХ ЉУБАВИ


Разводи припадника генерације З разликују се од претходних генерација по томе што брак не доживљавају као неуспјех, већ као нови почетак. Нормализовали су мирнији и рационалнији развод. Често након развода зумери остају пријатељи, иако то није био случај раније. У Републици Српској је било 69 развода бракова гдје је муж старости 19-28 година и 139 развода гдје је жена старости 19-28 година. Након развода зумера издржавана дијеца углавном буду додијељена жени.


ГЕНЕРАЦИЈА З МИЈЕЊА ПРАВИЛА ИГРЕ


Њихове вриједности, поглед на свијет и стил живота показатељ су да будућност никада неће бити иста, и управо у томе лежи њихова највећа снага. У припреми ове анализе, када смо скоро све завршили, сјетили смо се да нисмо одговорили на можда и најбитније питање. Како се пише генерација з? Да ли као Генерација З, генерација З, Генерација Зед, да ли малим, великим словима, наводницима и слично. Припадници ове генерације се сасвим сигурно не би много оптерећивали овим питањем, сматрајући га пуком формом која не утиче на садржај, али ми смо из неког другог времена...